Oko čega su se to točno pobunili naši glazbenici proteklog tjedna?

Prema podacima kampanje UK Music, čak 85% korisnika posjećuje YouTube upravo zbog glazbenih sadržaja koji su tom video servisu u 2017. donijeli preko 2,33 milijarde funti prihoda. Istovremeno, YouTube za jedno emitiranje kreativcima plaća tek 0.00054 funte, odnosno, otprilike 0,0044 kune!

Proteklih dana mogli ste po društvenim mrežama naići na post nekog od hrvatskih glazbenika i autora koji se obraćaju svojim predstavnicima u Europskom parlamentu uoči glasanja o novoj Direktivi o autorskim pravima. Njih ukupno 11 glasat će 12. rujna o usvajanju prijedloga Direktive Europskog parlamenta i Vijeća o autorskim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu. Kako se navodi u samom tekstu prijedloga, razvojem digitalnih tehnologija promijenio se način stvaranja, proizvodnje, distribucije i iskorištavanja djela i drugih zaštićenih sadržaja. Pojavili su se novi načini uporabe te novi dionici i novi poslovni modeli. Iako su ciljevi i načela utvrđeni u okviru EU-a za zaštitu autorskih prava čvrsti, u prijedlogu se navodi potreba prilagođavanju novoj stvarnosti.

Sporni članci 11 i 13 izazivaju prijepore između kreativaca i nositelja kreativnog online sadržaja s jedne te velikih tehnoloških korporacija tzv. GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) s druge strane. Za hrvatske udruge kreativaca i brojne umjetnike, direktiva je nužni alat za stvaranje tržišne ravnoteže s moćnim internetskim tvrtkama jer do sad tu bitku Europa i svi njezini kreativci ozbiljno gube. Globalne platforme, naime, zgrću milijarde profita dok odbijaju dati autorima i kreativcima pravo odluke, ne plaćajući ih pravično za silno korištenje njihovih djela na Internetu.

Neno Belan, kantautor iza kojeg je više od 30 godina iskustva u kreativnom sektoru pozvao je europarlamentarce da 12. rujna u Bruxellesu glasaju za budućnost njega, njegovih kolega i obitelji.

Tamara Obrovac, „izvoznik domaćeg jazza i etno kulture“, također je potpisala otvoreno pismo u kojem objašnjava kako je direktiva vitalna za daljnji opstanak autora na digitalnom tržištu: „Suština problema je u tome što internet korporacije mahom preko oglasnog prostora ostvaruju veliki profit na osnovi sadržaja koji je djelo kreativaca koji je zaštićen autorskim pravima. Tu se stoga ne može raditi o ograničenju slobode izražavanja.
Dakle, ukoliko korištenje sadržja nosi značajan profit onda dio tog profita treba pripasti stvarateljima tog sadržaja, radi se o elementarnoj pravičnosti. Stvar je tim važnija zbog činjenice da je digitalno tržište već sad praktično sveobuhvatno. Ono što se danas izglasa definira odnose stvari i u budućnosti“.

Branimir Mihaljević, skladatelj, producent i autor hrvatske pjesme predstavnice na Eurosongu 2018, nije ništa manje odriješit od svojih kolega. „Iako je za krajnjeg korisnika taj sadržaj besplatan, YouTube okreće milijunske cifre prikazujući oglase ljudima koji su došli gledati naš autorski rad. Nažalost, novac koji YouTube isplaćuje je toliko mizeran da me je sramota napisati ga, no još uvijek je veći od iznosa koji za istu stvar isplaćuju društvene mreže poput Facebooka koji je točno nula“ objašnjava Mihaljević te upozorava: „Autorski i umjetnički rad temelji su kulture svakog naroda i ne smijemo dopustiti da velike kompanije poput Googlea i Facebooka diktiraju pravila po svojim željama i uvjetima bez da poštuju autore čiji rad eksploatiraju i pritom zarađuju milijarde!“.

Članak 13 spomenute direktive ima za cilj ažurirati legislativni okvir i uspostaviti ravnotežu između kreatora sadržaja i platformi. Platforme, pak, tvrde da će članak 13. Direktive o autorskim pravima rezultirati cenzurom interneta. Ovo nije točno. Članak 13 ne ograničava javnost ni generalne korisnike Interneta – obveze se odnose na online platforme i nositelje prava. Članak 13 olakšava javnosti da kreira i dijeli kreativni sadržaj online budući da će online platforme trebati dobiti dopuštenje za to, a ne krajnji korisnici. Članak 13 odnosi se isključivo na platforme koje ostvaruju profit od omogućavanja pristupa kreativnim sadržajima. Online enciklopedije, nekomercijalne platforme te online-source softver izuzetak su spomenutog članka! Članak 13 osigurava naknadu kreativcima za korištenje njihovog rada online. Članak 13 neće ugroziti internet memove i parodije koje su ionako već izuzetak od autorskog prava. Jednako su sigurni startup-ovi i male tvrtke. Članak 13 ne ugrožava privatnost niti osobne podatke te sve ostalo što je u skladu s GDPR-om.

Brojni kreativci iz svijeta glazbe, filma, dizajna, književnosti i ostalih medija priključili su se dosad javnoj kampanji za spas europske kulture i demokracije – pridružite se i vi tom velikom europskom zboru koristeći #EuropeForCreators!

Izvor: HDS ZAMP

(61)

Oko čega su se to točno pobunili naši glazbenici proteklog tjedna?