‘Južnonjemački orguljski barok’ Ljerke Očić

Croatia Records danas je objavila čak dva nova albuma orguljaške glazbe – “Južnonjemački orguljski barok” Ljerke Očić iz edicije “Zvuci hrvatskih povijesnih orgulja”, te “Orgulje sisačke biskupije – Sela” Edmunda Andlera – Borića. Zanimljivo je da je upravo Edmund Andler – Borić diplomirao orgulje u klasi profesorice Ljerke Očić na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

Album “Južnonjemački orguljski barok” Ljerke Očić obuhvaća djela Johanna Jakoba Frobergera, Georga Muffata, Johanna Pachelbela i Johanna Kaspara Kerlla. Zvučni zapis na ovom izdanju prvi je ikada snimljen na povijesnim orguljama koje se nalaze u franjevačkoj crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije u Samoboru, a datiraju iz 1737. godine. Radi se o orguljama Antuna Weinera sa 16 registara, dva manuala i pedalom (što je za ondašnje prilike u Hrvatskoj bio jedan od najvećih instrumenata) koje je temeljito i cjelovito restaurirala Umjetnička radionica Heferer 2005. godine.

Vrijedni povijesni instrument Antuna Weinera na neki je način “nametnuo” ideju snimanja programa donesenog na ovom nosaču zvuka, koji se prvenstveno bavi skladateljima Južnonjemačke orguljske škole baroknog razdoblja. Oni su naime svoje skladateljsko majstorstvo uobličili kroz jedinstvenu sintezu njemačkog glazbenog mentaliteta transformiranog snažnim talijanskim utjecajima. Posebnosti ove orguljske škole vidljive su tako u spektru od preuzetih glazbenih formi do načina elaboriranja snažnog emaocionalnog naboja, tako karakterističnog za talijansku orguljsku tradiciju koja je nezaobilazno, na različite načine obojila sjeverna europska područja.

Edicija “Zvuci hrvatskih povijesnih orgulja” zamišljena je kao mala kronika hrvatske orguljske tradicije, svjedočanstvo o nasušnoj potrebi žitelja ove zemlje za glazbom koja je kroz povijest svakodnevno živjela i rasprostirala se sakralnim prostorima izuzetne ljepote. Hrvatska je prebogata vrijednim povijesnim orguljama koje su se razlikovale obzirom na podneblje u kojem su stvorene, u širokom spektru od onih kontinentalnih do mediteranskih. Stoga je i ovaj ciklus smišljen kao “hommage” regionalnim osobinama, školama i radionicama, njihovim različitostima, a istovremeno i suptilnim vrlinama, koje svojom individualnom estetikom ocrtavaju ugođaj minulog vremena, a istovremeno zvukovnom vibracijom povezuju prošlost sa sadašnjošću.

ljerka ocic

(226)

‘Južnonjemački orguljski barok’ Ljerke Očić