EKV – Budi sam na ulici
Godina: 1986 |
Milan Mladenović je rođen 21. rujna 1958. godine u Zagrebu. Kako mu je otac bio vojno lice, šest godina kasnije se sele u Sarajevo, a 1970. obitelj prelazi u Beograd. Prva ozbiljna grupa u kojoj je bio aktivan bila je Limunovo drvo. Sastav je djelovao krajem sedamdesetih godina, uz Milana su svirali gitaristi Dragomir Mihailović Gagi i Milan Stefanović, a skladali su glazbu pod utjecajem hipi pokreta. Grupa je često mijenjala članove a posljednja postava u kojoj su bili Milan, Gagi, basist Dušan Kojić Koja i bubnjar Ivica Vdović, poslije koncerta s Pankrtima u SKC-u travnja 1980. godine nastavlja uz novo ime, Šarlo akrobata. U toj kombinaciji nije bio Gagi koji je jedno vrijeme svirao sa Dr. Špire.
Po raspadu Šarla, Milan veljače 1982. godine s bišim članovima Spirin prateće grupe formira sastav Katarina II. Prvu postavu činili su: Milan Mladenović, gitara, vokal, Dragomir Mihailović Gagi, gitara, bubnjar Dušan Dejanović (ex Rock express, Limunovo drvo) i basist Zoran Radomirović Švaba (ex Limunovo drvo, Doktor Spira i ljudska bića). Grupa je naziv odabrao po Gagijevoj neuzvraćenoj ljubavi, djevojci Katarini. Nakon nastupa u holu kina Topčiderska zvijezda krajem 1982. godine, grupi se priključuje Margita Stefanović koja je imala obrazovanje klasičnog pijaniste, a tada je debitirala na rock sceni. Švaba prelazi u Du Du A, Dušan Dejanović u Disciplinu kičme, pa jedno vrijeme bubnjeve u grupi svira Branko Kuštrin Mango (ex Grupa I i Dr. Spira). Novu ritam sekciju Katarine II čine bubnjar Ivan Vdović VD (ex Šarlo akrobata) i basist Bojan Pecar (ex BG 5, Via Talas). Sa grupom Via Talas, u kojoj je pjevala Mira Mijatović, Bojan je snimio LP “Perfektan dan za banana ribe” (Sarajevo Disk 1983.), ali su brzo prestali s radom.
U proljeće 1983. godine, Katarina II nastupa na Bijenalu u Zagrebu i dobiva vrlo povoljne kritike. Prvi LP snimaju u studiju Enza Lesića, ali se rad oteže u nedogled. Na snimanju je gostovao glumac Bule Goncić koji je svirao frule. Taj materijal propada i na poziv Srđana Marjanovića 1984. godine za RTV Ljubljanu ponovo snimaju iste pjesme u produkciji Đorđa Petrovića, a gosti su bili Mario Čelik na Kongu i saksofonist Jurij Novoselić iz sastava Film. Većinu tekstova na debi ploči radio je Milan Mladenović, tekstove za pjesme “Vrt” i “Platforme” potpisao je Gagi, a glazba je zajednička. U temama “Aut”, “Jesen”, “Radostan dan”, “Treba da se čisti”, “Ja znam”, Katarina li je povezala Milanov deskriptivni senzibilitet s enermom “Tatoo” članovi grupe su iscrtani po tijelu u maniru indijanskih obrednih tetovaža . Grupa prvi put nastupa u inozemstvu 22. ožujka 1985. godine u Torinu na “Danima kulture” i ostavlja pozitivan dojam na publiku. Odlično prolaze i na zagrebačkom nastupu u okviru akcije “Bolje vas našli”. Tijekom 1985. godine Milan sa Mitrom Subotićem često snima u Novom Sadu. Dio tog materijala izlazi na ploči “Disillusioned” koju Subotić objavljuje pod pesudonimom Rex llusivii. Krajem 1985. godine Firči odlazi u vojsku, pa u Laboratoriju zvuka, a novi bubnjar je Ivan Ranković (ex Tvrdo srce i velike uši) Sa njim, u produkciji Milana, Margite i Dragana Čačinović snimaju LP “S vetrom uz lice” na kome se obilato služe tada novim instrumentom za sempliranje nazvanim emulate-tor II. Uz nove pjesme “Ti si sav moj bol”, “Novac u rukama”, “Stvaran svijet oko mene”, “Kao daje bilo nekad” stižu i prve primjedbe kritike kako previše podsjećaju na grupu Simple Minds Upravo ovom pločom probijaju se do šireg kruga publike, što je zabilježeno na koncertnoj ploči “EKV 1986 live”, snimljenoj na jednom od pet rasprodanih nastupa u zagrebačkom Kulušiću 2. studenog 1986. godine.
Te jeseni dobivaju nagradu Sedam sekretara SKOJ-a za postignuća na drugoj i trećoj ploči. Živi LP promoviraju tijekom šest rasprodanih večeri u Domu omladine početkom 1987 godine. Tih dana Ivan Ranković odlučuje kao gitarist sa starim prijateljima iz grupe Tvrdo srce i velike uši, osnuje sastav Ulica od mjeseca, tako da novi bubnjar EKV postaje glumac Srđan Žika Todorović (ex Radnička kontrola, Bezobrazno zeleno. Disciplina kičme). U novoj postavi, grupa 9. travnja svira na Festivalu novog rocka u pariškom klubu La Locomotive. Leta 1987. godine u produkciji australskog glazbenika Teodora Janija (Theodore Yanni) koji je radio kao snimatelj u studijima Australije, Amerike i Engleske završavaju LP “Ljubav”. Sa nje se izdvajaju pjesme “Zemlja”, “Pored mene”, “Ljudi iz gradova”. U visoko stiliziran omot koji su učinili Margita i Vuk Veličković, upakirana je ispolirana glazba koja je u sebi nosila prve naznake Milanovih depresivnih tekstova, što je najočitije u pjesmi “Tonemo”. Tom pločom grupa stječe status koncertne atrakcije, tako da dva puta uzastopno pune beogradsku halu Pionir.
Početkom 1988. godine grupa je na turneji, a na koncertima im se pridružuju pjevačica Tanja Jovićević (Oktobar 1864) i gitarist Zvonko Đukić, čiji sastav Van Gogh u to vrijeme pauzira. Sa njima tada ponovno svira i Firči, sve do svibnja 1988 godine kada je otputovao u Ameriku gdje i danas živi Siječnja 1989. godine završavaju ploču “Samo par godina za nas” na kojoj su gostovali Mitar Subotič (klavijature). Tanja Jovićević (prateći vokali) i Teodor Jani (gitara) Ploča preslikava koncept prethodne, tako da nailazi na podijeljene kritike, as nje se pored naslovne izdvajaju pjesme “Iznad grada” i “Krug” Unatoč kritikama, grupa je na vrhuncu karijere, sviraju na EBU-UER rock festivalu u Novom Sadu, odlaze na festival MIDEM 90. u Cannes i svibnja 1990. godine sudjeluju na prvom Europskom bijenalu rock glazbe u Toulouseu Početkom 1990. godine Žika Todorović se sve više posvećuje glumi, au EKV dolazi bubnjar Marko Milivojević (ex morbid i mnoći, u škripcu) Bojan Pecar odlučuje napustiti glazbu, seli se u Lohdon, a na koncertima bas svira Miško Plavi (ex Via Talas, D ‘Boys i Piloti). LP “Dum dum” snimaju u proljeće 1991. godine a kao basisti gostuju Dušan Petrović i Bata Božanić, prateće vokale je pjevala Tanja Jovićević, a na svojim spravama je djelovao Mitar Subotić. Sumorno vrijeme utjecalo je i na pjesme pa su “Zabranjujem”, “Idemo”, “Dum dum”, “Blijedo” direktan proizvod teške stvarnosti.
Početkom 1992. godine Milan sa članovima grupa Partibrejkers i Električni orgazam formira antiratni sastav Rimtutituki i snimaju pjesmu “Slušaj ‘vamo”. Singl je objavio Radio B 92, a promoviran je koncertom na kamionu koji je kružio beogradskim ulicama Tijekom 1992 godine EKV nastupa sa basistom Dragišom Uskokovićem cimom.
Maja 1993. godine objavljuju ploču “Neko nas posmatra” na kojoj se Milan vraća otvorenijim, komunikativniji temama. “Ponos”, “Jadransko more”, “Just let me play some modern r’n’r music”, “Zajedno”, a prvi put su obradili tuđu pjesmu “Istina mašina” grupe Time i Dade Topića. Milan je ploču sam producirao, a na snimanju su sudjelovali Žika Todorović, Tanja Jovićević i dječji zbor. EKV, Partibrejkers i Električni orgazam rujna 1993. godine sviraju u Pragu i Berlinu sa zagrebačkim sastavom Vještice u okviru akcije “Ko to tamo pjeva”.
U tom razdoblju Milan i Margita povremeno nastupaju po klubovima, svirajući neobavezan unplugged sejšn na kojima su im se priključivali Nebojša Antonijević i jazz glazbenici. Početkom 1994. godine Milan na poziv starog suradnika Mitra Subotića odlazi u Brazil Pristupaju realizaciji glazbe koju su još 1985. godine započeli s Goranom Vejvoda i održavaju nekoliko koncerata pod nazivom “Dah anđela”. U suradnji s tamošnjim glazbenicima: Zo Paraiba (Joao Parahvba), udaraljke, Fabio Golfeti (Fabio Golfetti), gitara, točan Baros (Taciana Barros), te Marize i Madalena, koji su pjevali prateće vokale, snimaju CD “Angel ‘s Breath” Subotić je bio zadužen za produkciju i klavijature a Milan je svirao gitaru, trubu i pjevao Pesme bazirane na latino ritmu i etno zvucima potpisali su Mitar, Milan, Fabio i Zo Taj materijal Milan je okarakterizirao kao “psihodelični samba rock s balkanskim utjecajima”. Zatim u Parizu režira video spot za pjesmu “Crv”. Prije no što se ploča pojavila, Milan je umro od raka pankreasa, 5. studenog 1994. u Beogradu.
Margita Stefanović nastavila se baviti glazbom. Jedno vrijeme je sa sastavom Kuraja-beri svirala obrade domaćih pjesama i prije-Peve stranih hitova, a zatim je s Vladimirom Stojićem, pod imenom EQV objavila CD “Ti si sav moj bol” (Coop Arts Crafts Unltd 1995.). Na CDu se našla trance i ambient muzika, inicirana pjesmom “Ti si sav moj bol” iz repertoara EKV. CD je objavila tvrtka iz Austrije, a listopada 1995. godine EQV su sudjelovali na Taktik festivalu u Beču. Margita je povremeno nastupala sa sastavima Glisers, Direktori i Zion bandom, svirala je na unplugged koncertima Električnog orgazma i čest je gost na snimanju ploča beogradskih sastava.
Tijekom karijere članovi grupe EKV radili su i na filmu. Godine 1985. u filmu “Tajvanska kanasta” redatelja Gorana Markovića glumili su i izveli pjesmu “Tatoo”. Sljedeće godine Milan se pojavljuje u filmu “Crna Marija” redatelja Darka Bajića, za koji je napravio temu “Bus station”. Krajem osamdesetih Milan piše dvije pjesme za kazališnu predstavu “Majka hrabrost”. Uz njega, glazbu za tu predstavu još rade Vlatko Stefanovski, Zoran Erić, Đorđe Petrović i drugi. Milan je producirao ploče sastava Fit i Gustaph y njegovi dobri duhovi. Margita je radila glazbu za kazališne predstave “Klasni neprijatelj” i “Tri sestre” i za TV dramu “Plavi, plavi”.
0 grupi su objavljene i mnoge knjige, naprimjer istoimena “EKV” (Kamenko 1990.) u kojoj su fotografije Kamenka Pajića, a intervju s Milanom je radio Zoran Trbović. Knjiga “Dječak iz vode” (L.O.M. 1997.) sadrži tekstove pjesama i fotografije, au pripremi je biografija “Mjesto u mećavi” (Matica Srpska), autora Aleksandra Žikica. Početkom 1997 godine objavljen je koncertni CD “Live 88” na kome su snimci nastupa Ekatarine Velike u zagrebačkom klubu Kulušić i Novom Sadu održani tijekom 1988. godine. Zagrebački nastup najavljuje novinar Dražen Vrdoljak, a u jednoj pjesmi gitaru sa njima svira producent Teodor Jani. Trake s tim snimcima je sačuvao Firči, ponio ih sa sobom u New York i inicirao objavljivanje ove ploče.
(1142)